Ravintoa ja terapiaa

Family Personal

 photo IMG_20181127_173319_zpsr5skxk2i.jpg







Olimme tänään R:n kanssa ravitsemusterapeutilla. Tässä sitten kun aloin lounastamaan, (syöden nyhtökaurapiirakkaa,  jonka pohja on tehty speltistä ja päällisessä ei ole tomaatteja säästelty, lisuukkeena salaattia, jossa mm. pinaattia papuja ja fetaa eli healthy AF.) aloin taas kerran pohtimaan sitä, minkälaisia oletuksia ja ennakkoasenteita kasvisruokavaliosta ja sen terveellisyydestä yhä on.


Viimekertaisella neuvolakäynnillä neuvolantäti kysyi millaista ruokaa R syö. Kerroin hänelle, kuten olen täällä jo aiemmin blogin puolella kertonut, kasvisruokaa kalalla, kanamunalla ja maitotuotteilla. Neuvolantäti sitten kehotti meitä käymään erikoisruokavalion takia ravitsemusterapeutilla, johon vastasin kokevani sen turhaksi, sillä olen ollut kasvissyöjä jo pitkään ja tietoinen asioista, joihin kasvisruokavaliossa pitää kiinnittää huomiota. Lopulta kuitenkin suostuin, sillä neuvola on noin viiden minuutin kävelymatkan päässä kodistamme ja halusin mielenkiinnosta nähdä, millainen kukkahattutäti siellä meille kertoisi kaikkea kivaa, kuten raudan määrästä naudanlihassa ja sen muista terveysvaikutuksista.

Vegaaniliiton sivuilta voi lukea raudan ja muiden vitamiinien, kivennäis- ja hivenaineiden saannista kasvisruokavaliossa.

”Rautaa on olemassa kahdessa eri muodossa: nonhemi- ja hemirautana. Lihan ja kalan raudasta noin puolet on hemirautaa, joka imeytyy nonhemirautaa paremmin. Kasvikunnan tuotteiden rauta on nonhemirautaa. C-vitamiini parantaa kuitenkin nonhemiraudan imeytymisen jopa nelinkertaiseksi. Vegaaniruokavalio sisältää yleensä runsaasti C-vitamiinia sekaruokavalioon verrattuna. Monet tekijät myös haittaavat nonhemiraudan imeytymistä. Lehmänmaidon rautapitoisuus on olematon ja lisäksi maito heikentää raudan imeytymistä, mikä saattaa olla runsaasti maitoa käyttävien lasten ja nuorten anemian taustalla.” Vegaaniliitto.


 photo UNADJUSTEDNONRAW_thumb_e83_zpscjmq5jpq.jpg
Pinaatti ja muut vihreät vihannekset ovat tunnetusti hyviä raudan lähteitä.


Kannatan kyllä kaikenlaista terapiaa ja on hienoa, että ravitsemusterapeutti on sitä tarvitsevien käytössä. En vain koe, että lapsi, jonka ruokavalio koostuu kasvisruuan lisäksi maitotuotteista, kananmunasta ja kalasta, sitä automaattisesti tarvitsisi. Tulee vähän samanlainen rikollinen fiilis kuin silloin 17 vuotiaana alkoholikyselyyn vastatessa, että olisi helpompi valehdella se ”oikea” vastaus. Käytätkö alkoholia ”En käytä alkoholia”. Onko vauvasi sekasyöjä ”Ehdottomasti”.
R juo vieroitusvalmistetta noin litran päivässä, joten saa jo siitä valtavan hyvin vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita. R aloitti kiinteiden syömisen heti silloin neljän kuukauden iässä ja viisi soseateriaa onkin mennyt päivässä jo pitkään. Aamulla ja illalla puuroa, lounaaksi ja päivälliseksi kasvissosetta, jonka seassa on joko kalaa tai palkokasveja, lisäksi välipala, joka koostuu marjoista ja/tai hedelmistä.
Aiemmin palkokasveja suositeltiin vasta yhden ikävuoden jälkeen, mutta nykyään Eviranmukaan sopiva aloitusikä on kuusi kuukautta. Palkokasvit voivat aiheuttaa ilmavaivoja, minkä takia niitä ei aiemmin suositeltu ennen yhtä ikävuotta. Mitään tämän vaarallisempaa ne eivät aiheuta. Luonnollisesti on hyvä aloittaa kiinteät ruuat muilla, helposti sulavilla kasviksilla ja alkaa hiljalleen lisäämään palkokasveja (samalla tavalla kuin lihaakin) vauvan ravintoon. Myös soijarouhe ja (suolaton) tofu, ovat hyviä ruokia vauvalle kasviksien lisäksi. Tofua aion kokeilla myös sormiruokailussa, kun siihen ryhdymme.




 photo IMG_20181127_161826_zpsmanuuumn.jpg

Mielestäni kasvisruokavaliot ja muut erityisruokavaliot koetaan todella helposti valtaviksi haasteiksi, mutta entä se ”ihan tavallinen” sekasyöjän ruokavalio? Ei se tarkoita, että sekasyöjäkään saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet ravinnostaan, mutta kuinka herkästi sekasyöjä passitetaan ravitsemusterapeutille? (Jos jollain on tästä kokemusta, niin kuluttakaa ihmeessä kommenttikenttää!) Uskon, että sekasyöjille neuvolantädin ohjeet ovat lähinnä suosituksia kasvisten lisäämisestä, tuskin ammattiapuun ohjaamista. Tuntuu, että välillä ihmisten on hankala saada kaaliinsa, että on oikeasti ihan ok saada omegat vaikkapa mikrolevästä ja rypsiöljystä, eikä proteiinin riittävään saantiin tarvita lihaa. Onneksi tietämys lisääntyy jatkuvasti, kun vanhoja tottumuksia kyseenalaistetaan ja yhä useampi ymmärtää, ettei kattava kasvisruokavalio sisällä vain perunaa ja porkkanaa.

Niin ja onneksemme ravitsemusterapeutti oli oikein mukava ja kukkahattukin oli jäänyt kotiin. Sain häneltä vinkkejä sormiruokailuun, minkä aloitus meillä on pian edessä ja minkä suhteen olen vähän arka, peläten tukehtumista ja ties mitä.

 photo IMG_20181127_171938_zpswxhr2ejw.jpg

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *