Levottomat jalat ja vahvat hampaat

Wellness

Ruokavaliotani ovat täydentäneet lisäravinteet niin kauan kuin muistan. Erilaisia vitamiini- ja kivennäisainelisiä olen kokeillut monessa muodossa ja merkissä. Vähän riippuen vuodenajasta, elämäntilanteesta ja sen hetkisestä hyvinvoinnista noin ylipäätään, napsin monivitamiinia tai jotain ”täsmä tuotetta” päivittäin. Tässä pari tämän hetkistä kivennäisainetta ja uutena tuttavana mun lisäravinteiden joukkueessa kollageeni.

Puhdas+ Kalsiumsitraatti ja Puhdas+ Collagen & Magnesium

Puhdas+ Kalsiumsitraatti, yhdessä Puhdas + Collagen & Magnesiumin kanssa, ovat tehotiimi lihasten, luuston ja hampaiden hyvinvoinnille. Valitsin Puhdas+ tuotteet, koska pyrin suosimaan kotimaisia tuotteita, ilman mitään ylimääräistä ja Puhdas+ on kaikkea tätä. Ei piilotettuja täyteaineita, säilöntäaineita, pintakäsittelyaineita, eikä keinotekoisia väriaineita tai makeutusaineita.

Puhdas+ Collagen & Magnesium
Tyykkään itse lisätä jauhemaiset ravintolisät kaurajogurtin joukkoon. Halutessaan ne voi sekoittaa myös veteen, mehuun tai vaikka smoothien sekaan.
Puhdas+ Kalsiumsitraatti ja Collagen & Magnesium

Puhdas+ Collagen ja Magnesium

Syön magnesiumia epäsäännöllisen säännöllisesti, aina tarpeen mukaan. Kärsin välillä levottomista jaloista ja suonenvedoista. Raivostuttava riesa häiritsee unta, eikä siihen sillä hetkellä auta oikein muu kuin odottaa, että vaiva menee ohi ja voin taas jatkaa koisimista. Näille uneni häiriköille en ole tarkkaa syytä keksinyt, mutta magnesium voi olla avuksi näihin monestakin syystä. Magnesiumin puutos supistaa lihaksia, mikä voi olla syy levottomiin jalkoihin ja suonenvetoihin. Magnesiumilla voi olla myös vaikutusta unenlaatuun ja mielialaan eli myös stressiin, joka taas voi olla osasyyllinen vaivoihini. Magnesiumlisää voi kokeilla apuna myös muun muassa kuukautiskipuhin, puutuneisuuden tunteeseen ja ummetukseen, eli siitä todella on moneksi!

Magnesium ja kollagenin yhdistelmä tarttui mukaani lähinnä magnesiumin takia ja ajattelin kollageenin olevan siinä kyljessä mukava lisä. Elimistön kollageenin tuotanto vähenee jo tässä 25 ikävuoden hujakoilla, mikä alkaa näkyä tunnetusti ihon kimmoisuudessa. Tämä kauneusvitamiini vaikuttaa myös luihin, niveliin, rustoihin ja hampaisiin. Suun hyvinvointi on minulle hammashoitajana tietysti tärkeää ja onhan suvussamme nivelrikkoakin. Olen toistaiseksi saanut pidettyä suuni siistinä jo ihan peruskonsteilla, langalla ja harjalla, eikä nivelrikkokaan onneksi ainakaan vielä ole ongelmani. Valmistaudun kuitenkin mieluusti jo ennen, kun oireita alkaa esiintyä. Huom te muut kasvis-tai vegaaniruokavaliota noudattavat, kollageeni on useimmiten kalakollageenia, eli peräisin kalasta, esimerkiksi turskasta. Itse suosin ravintolisissä tuotteita, jotka ovat täysin vegaanisia, mutta kuten huomaat en noudata tiukkaa linjaa. Kollageenia vegaani saa ainakin irlanninsammaleesta.

Puhdas+ Kalsiumsitraatti

Kalsiumin otin lisäksi imetysaikana, koska halusin pelata varman päälle. Imetysaikana ei tarvitse erityisesti saada kalsiumia enemmän, kuin normaalisti, mutta jos on epävarma riittävästä saannista voi olla viisasta ottaa sitä lisänä. Kalsium auttaa pitämään luuston vahvana ja hampaat kunnossa. Se edistää myös lihasten normaalia toimintaa. Kasvisruokavaliossa kalsiumia saa parhaiten kaura- tai soijapohjaisista jogurteista ja juomista, joihin sitä on lisätty. Myös pähkinät ja siemenet, kuten manteli ja seesaminsiemenet sisältävät kalsiumia. Lisäksi vihanneksista valkoiset pavut ja parsakaali, sisältävät melko paljon kalsiumia. Luusto kehittyy aina kolmikymppiseksi asti, on siis hyvä rakentaa se vahvaksi nuorena.

Lisäravinteet ovat mielestäni hyvä lisä hyvinvoinnin tukena ja niiden kautta voi saada apua moneen pulmaan. Mikä toimii yhdelle ei välttämättä toimi toiselle, kuitenkin lisäravinteet ovat helppo tapa lähteä kokeilemaan, olisiko kropan tai mielen reistaillulle riittävä apu näinkin yksinkertainen.

Sisältää mainoslinkkejä

-Jasu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *